Vrijdag 4 maart - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jose Verboom - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 maart - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jose Verboom - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 maart

Door: José

Blijf op de hoogte en volg Jose

12 Maart 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Zoals gezegd om 3 uur liep de wekker af om om 3.30 uur met de bus te vertrekken richting de Borobudur. Na een rustig tochtje kwamen we om 4.15 uur aan bij de ingang van het hotel bij de Borobudur. Er stonden al heel wat groepen te wachten. Met een zaklantaarn in de hang ga je de klim naar boven beginnen. In het donker, een weg op en vervolgens een trap met verschillende soorten traptreden....Dat is best een klus.
Eenmaal boven gekomen, wat het wachten tot de zon op zou komen. Er hing bewolking en wat mist. In de verste zagen we onweersflitsen, maar toch kleurde de lucht rood. Alleen tegen de tijd, dat het lichter werd, zagen we dat de bewolking de overhand had. De zon kwam wel op, maar niet zichtbaar voor ons. Jammer, maar voor de fotografen onder ons waren zeer content met de mist. Het was mysterieus, sereen en voor de foto's prachtig! Na zonsopkomst kregen we nog een rondle van een gids. De Borobudur is Boeddhistische tempel. Op iedere verdieping van deze tempel staan Buddha beelden in een andere houding verbeeld. De laatste verdieping verbeeldt het Nirwana. De laatste 3 verdiepingen zijn volgebouwd met stupa's. Dit is wel heel in het kort de uitleg van de gids.
Toen wij bijna op de laatste verdieping waren, barstte er een tropische regenbui los en we werden nog net niet van de Borobudur afgespoeld. Dat was een zeer flinke bui.

Na de Borobudur zijn wij teruggegaan voor het ontbijt in het hotel. Niet voor lang, want na het ontbijt stond een bezoek aan het Kraton Paleis gepland. Niets korte broeken of korte truitjes, je moest netjes aangekleed ten paleize verschijnen. Er was een vast schema in het paleis. Het was vrijdag, dus werd het zilver met zand gepoetst. We mochten over het terrein lopen, met een aantal plekken waar een soort van museum ingericht was. Het was leuk om gezien te hebben. Echter er liepen ook scholieren rond, die op excursie waren. Zij spraken geen engels, dus de opdracht, die ze hadden, ging niet door, maar onder een hoop gegiechel wilden ze op de foto. Niet 1, maar je kwam niet weg, zonder dat je tenminste 30 keer op de foto was geweest.

Na het paleis op weg naar de volgende stop: de lunch. Tijdens de lunch nog even een zilversmid bezocht. Daarna de Prambanan Tempel. In tegenstelling tot de Borobudur is dit een Hindoeïstische tempel. Deze tempel is ontdekt door de Nederlanders, maar tot een eeuw geleden, is hier niets mee gedaan. Inmiddels is de tempel werelderfgoed. Bij de aardbeving van 2009 is er een gedeelte van het gerestaureerde gedeelte ingestort, maar sinds 2 maanden was de tempel van Shiwa weer open voor het publiek. Na een uitleg over hoe de tempel gebouwd was (met mannelijke & vrouwelijke delen) heb ik de tempel van Shiwa bezocht. Shiwa is de goed, die het kwaad vernietigt. Onder andere door het gebruik van de kracht van de natuur, maar ook met kennis (Ganesh).
Na deze tempel mochten we nog even zelf rondkijken en vervolgens weer met de bus naar het hotel voor een a la carte diner in Yogjakarta.

• 12 Maart 2016 - 16:38

Pa En Ma:

Hallo José
    Je hebt even weer internet zeker. Leuk je verslag te lezen. Wat jammer van het weer want het is zo mooi daar. De foto laat goed zien hoe de bui eraan komt.
    Groetjes van ons

• 12 Maart 2016 - 17:16

Timo:

Wat leuk om te lezen over die tempels. Het ziet er allemaal leuk en interresant uit.

Groetjes van Timo

• 12 Maart 2016 - 17:21

Loes:

Dat was weer een hele reis zeg, jammer van het weer. Je hebt weer mooie foto's gemaakt. Veel plezier. Groetjes Martin en Loes

• 12 Maart 2016 - 17:57

Martin & Linda:

Hallo Jose.........Strak schema als ik het allemaal zo lees maar wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt.......die ene man bij die tempelkoepels moet even gefotoshopt/uitgegumd worden maar je zal wel meerdere foto's hebben gemaakt van het onderwerp.
    Indrukwekkend allemaal

Groetjes Martin & Linda..........