Woensdag 16 en donderdag 17 maart - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Jose Verboom - WaarBenJij.nu Woensdag 16 en donderdag 17 maart - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Jose Verboom - WaarBenJij.nu

Woensdag 16 en donderdag 17 maart

Door: José

Blijf op de hoogte en volg Jose

08 April 2016 | Indonesië, Seminyak

Na 3 actieve dagen komen er 2 dagen met heel veel reizen. Het vertrek vanuit Torajaland was om 8 uur 's morgens. De terugreis naar Makassar zou zeker 10 uur gaan duren met wat fotostops onderweg. De reis zou een gedeelte hetzelfde zijn als de heenreis, maar nadat we Torajaland uit waren, zouden over de “snelweg” gaan.
De koffiestop was bij een winkeltje met allemaal kruiden en rijst. Ik heb meteen diversen kruiden gekocht, want ik was het nog niet echt tegengekomen.
Inderdaad gingen we een snelweg op, een route langs de kust van Sulawesi. Zo ging de reis best wel vlot. Om 17.30 kwam er een tropisch regenbuitje aanwaaien. De bus was op 20 km afstand van Makassar. De gids zei nog: Ach om 18 uur zijn we er wel. Dan zijn we mooi op tijd.
Alleen het tropisch regenbuitje duurde nog wel even, waardoor de weg blank stond en het verkeer volledig stopte. Het werd 18 uur, vervolgens 18.30 uur en het ging met zo'n 2 meter per 10 minuten.
Ik zei op een gegeven moment: ik kan beter gaan wandelen. (echt niet het was veel te nat). Uiteindelijk kwamen wij om 20.30 uur aan in het hotel. De plannen om in ons restaurantje van de heenreis te gaan eten, vielen dus in duigen. En het was onze laatste avond.
Met zijn allen besloten om in het hotel een soepje te gaan eten. De bediening was vlot en het soepje smaakte prima. Daarna in de bar nog een afscheidscocktail gedronken.
Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen. De groep ging op donderdag naar huis en ik zou om 5 uur naar de luchthaven vertrekken om naar Bali te vertrekken. En het was op dat moment 23.30 uur.....

Om 3.30 uur stond de wekker....pffff......
Wilma is om half 5 opgestaan om afscheid te nemen, dat was toch wel lief. Om 4.55 uur kwam Adil mij halen met een taxi. Keurig om 5.30 uur aangekomen op de luchthaven. Tja en dan is het even inchecken en wachten tot de vlucht om 6.30 uur vertrekt. (Gelukkig hoefde ik niet 4 uur van tevoren aanwezig te zijn, zoals men hier nu wil! Hahaha) Garuda vertrok helemaal op tijd.
Ik was dan ook om 8. 00 uur op Bali en om 9 uur was ik aan het inchecken in mijn hotel. Ik mocht direct de kamer op met uitzicht op het zwembad en een eigen zitje op het balkon.
Aangezien Ans en Peter pas 's middags rond een uur of 3 verwacht werden, ben ik maar even 2 uur gaan slapen. Daarna ben ik naar het strand gaan lopen. Dit was wel 150 meter van het hotel, dat was dus heel goed te doen. Ik heb heerlijk geluncht aan het strand, al schrok ik direct van de prijs. Dat was een beetje duurder dan de andere eilanden. Wanneer ik niet eerst rond gereisd had, had ik het waarschijnlijk goedkoop gevonden.....Na de lunch terug naar het hotel en daar een uurtje aan het zwembad gelegen. Pas om 4 uur kwamen Ans en Peter aan. Het was direct druk, want om 5 uur zouden wij vertrekken naar de tempel Tanah Lot. Onze gids en chauffeur was Wayan. De naam gaf aan, dat hij de oudste zoon was in de familie. In de reisgidsen werd gewaarschuwd voor agressieve apen, maar pas bij vertrek heb ik een paar apen gezien. Wayan vertelde, dat de apen de toeristen vermijden. Ze komen pas, wanneer de toeristen weg zijn. Het was wel even wennen, want wat waren daar veel toeristen....zoveel had ik de hele vakantie nog niet gezien. Wat was het druk.
Tanah Lot is een tempel op een rots in zee. Bij zonsondergang zou het sprookjesachtig moeten zijn.
Daar moest nog even op gewacht worden. De zon ging onder om ongeveer 18.20 uur. Het gaat dan wel heel snel. Tijdens het wachten kon in de heilige grot de heilige slang bezocht worden. Als je de slang aanraakt, dan kon dat geluk brengen. In de grot zat een man met zaklantaarn, die de slang bescheen. Alleen de slang vond dat niet zo prettig, dus die probeerde weg te komen. En dan werd hij weer terug op zijn plekje gelegd. Ik heb even getwijfeld, maar toch ben ik dapper genoeg geweest om de slang aan te raken......Brrrr......Je kon ook nog door het water heen naar de tempel lopen. Ans en Peter hadden hier niet zo zin in, want je werd nat en de zee was zo ruw. Maar ja, dat wachten tussen die toeristen, dan doe ik liever wat. Met toestemming van Wayan, dat ik nat de auto in mocht, ben ik door het water gaan waden. Ik werd direct opgevangen door 2 priesters, die iedereen naar de tempel begeleidde. Nou ja, het water was lekker warm en ja, het was wel ruw, maar het was niet zo hoog. Alleen in het midden moest je uitkijken, daar ging de bodem ineens naar beneden. De camera had ik aan Ans gegeven, want ja als die in het water valt, dan heb je niets meer. Aan de overkant gekomen, was ik niet eens zo nat. Je moest je gezicht wassen met Holy Water en dan ging je naar de priester, die je dan besprenkelde met Holy water en dan werd er een dot rijst op je gezicht geplakt. Ik heb nog even ene praatje gemaakt met de priester, want het was niet zo druk. Daarna nog even de rots op om een blik van de tempel op te vangen, maar heel veel was er niet te zien.
Dan weer door het water terug naar de overkant wederom begeleid door de 2 heren.
De zon ging daarna snel onder en inderdaad was het prachtig. Echt gewacht tot de zon helemaal onder was en toen weer terug naar het hotel.


  • 09 April 2016 - 15:55

    Pa En Ma:

    Weer een leuk verslag met mooie foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Reislustig als altijd, reis ik dit jaar af naar Indonesië. Ik hoop op 9 maart een prachtige zonsverduistering te gaan zien. Nu maar hopen, dat het een onbewolkte dag gaat worden.

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 5295

Voorgaande reizen:

28 Februari 2016 - 23 Maart 2016

Indonesië en de zonsverduistering 2016

Landen bezocht: